Stone Island: meer dan een kledingmerk

25 februari 2021
Stone Island: meer dan een kledingmerk

Stone Island: meer dan een kledingmerk

Stone Island: één van de meest populaire kledingmerken van dit moment, met het voor iedereen bekende kompas als logo. Het Italiaanse kledingmerk, opgericht in 1982 door Carlo Rivetti en Massimo Osti, is niet meer weg te denken uit de hedendaagse herenmode. Rivetti en Osti weten ieder seizoen weer te scoren met de exclusieve collecties. Van winterjassen tot zwembroeken, tussen de items van Stone Island voelt een man zich als een kind in een snoepwinkel.

Stone Island geliefd door sporters

Stone Island begon in 1982 als een high-end Italiaans designerlabel, maar is vandaag de dag een begrip binnen én buiten de mode-industrie. Zo beweert de Italiaanse pers dat Stone Island een serieuze band wil creëren met de sportwereld door 30% van de aandelen te kopen van Modena F.C., een Italiaanse voetbalclub die de regio vertegenwoordigt waar Stone Island oorspronkelijk vandaan komt. Deze deal zou ervoor moeten zorgen dat het Italiaanse modehuis zijn kleding op het voetbalveld kan laten zien, evenals Juventus x Palace,x Adidas, PSG x Jordan en de eventuele coöperatie tussen Inter Milan en Palm Angels.

Dit zou overigens niet de eerste keer zijn dat Stone Island zichtbaar is in de voetbalwereld. De afgelopen jaren verzorgde het Italiaanse merk de wedstrijdtenue’s van de Chinatown Invitational, een vriendschappelijk voetbaltoernooi in New York. Bovendien staat Pep Guardiola in Engeland te boek als een echte Stone Island liefhebber. De trainer van Manchester City is vaak te zien in Stone Island jassen en truien, iets wat gewaardeerd wordt door voetbalfans. Hij is daarmee niet de enige. Ook oefenmeester van Liverpool Jurgen Klöpp, FC Barcelona trainer Ronald Koeman en zijn voorganger Luis Enrique, die nu bondscoach is van het Spaanse elftal, zijn regelmatig verschenen met Stone Island kleding.

Erling Haland, het Noorse wonderkind van Borussia Dortmund, stond bij zijn contractondertekening eveneens met een Stone Island hoodie op de foto. En naast het feit dat het merk gewaardeerd wordt binnen de voetbalwereld, zijn ook bokslegende Mike Tyson en American Football-speler Odell Beckham Jr. gespot in Stone Island kleding.

Stone Island: meer dan een kledingmerk
Het merk Stone Island, dat vernoemd is naar de boot van Massimo Osti, ziet zichzelf niet zozeer als een modemerk, want ze zijn niet per definitie bezig met de nieuwste trends van het seizoen. Het bedrijf concentreert zich op de details van elk ontwerp, de technologie achter de stoffen en de vervaardiging van sterke, efficiënte kledingstukken. Desondanks heeft Stone Island baanbrekend werk verricht voor de hedendaagse fashion.

Stone Island: Storia

In het boek ‘Stone Island: Storia’, uitgegeven door Rizzoli, is de ontstaansgeschiedenis van het merk beschreven en hoe zij zijn uitgegroeid tot een wereldwijde sportieve cultuur. Sinds de oprichting in 1982 heeft Stone Island een fervente aanhang: van Italiaanse tieners van de jaren ’80 tot Britse voetbalfanaten en Amerikaanse rappers. Ondanks de wijdverspreide faam is het verhaal achter het Italiaanse kledingmerk niet zo bekend, wat ervoor zorgt dat het merk zelden erkend wordt voor de voetafdrukken die het achtergelaten heeft voor de herenmode van nu. Het boek gaat bijna 40 jaar terug in de geschiedenis van Stone Island -en de vele primeurs van het merk-: het kijken naar industriële designers om zo nieuwe productiemethoden uit te vinden, het genereren van een authentieke ‘hype’ en in plaats van te kijken naar de buitenkant van een product, de focus leggen op de prestaties van de stoffen.

Garment-Dye Technology

De grootste primeur van Stone Island is de Garment-Dye Technology die wordt toegepast op de kledingstukken. Dit houdt in dat de kleding eerst wordt gemaakt en daarna pas kleur krijgt, dit is goed te zien bij de Stone Island polo’s. De kleding krijgt een diepere kleur, die tevens uniek is. Stone Island heeft de modebranche hiermee een enorme boost gegeven, aangezien de technologie niet meer weg te denken is uit de hedendaagse kledingproductie.

Rapper Drake gekleed door Stone Island

Ook binnen de hiphopwereld heeft Stone Island een grote aanhang. De Canadese rapper Drake heeft de populariteit van het kledingmerk flink laten stijgen. Tijdens zijn Europese Tour droeg hij exclusieve kleding van Stone Island, die speciaal voor hem gemaakt was en niet verkocht zou worden. Deze samenwerking zorgde voor nieuwe Stone Island liefhebbers; zowel hiphopartiesten als hiphopfans werden steeds vaker gespot met het iconische kompas op de arm. Na zijn tour is Drake in ieder geval niet gestopt met het dragen van Stone Island. Hij heeft zélfs een ketting van Stone Island laten maken van 880 gram goud en diamanten.

 

Ben jij op de hoogte?